Aamusalilla

Viimeaikaisessa salimotivaation puutteessa ei ole ainakaan auttanut se fakta, että olen ollut jostain syystä aivan tolkuttoman väsynyt viimeisen viikon. Vaikka täällä pohjoisessa paistaa aurinkokin jo melkein kellon ympäri, valtaa minut iltapäivän tunteina niin massiivinen väsymys, että olen joutunut ummistamaan silmäni lähes poikkeuksetta juuri silloin, kun olisi ollut aika lähteä salille. Siihenpä se salille meno on sitten jäänytkin.

Koska Unimasa on pitänyt minut niin kiireisenä iltapäivästä ja alkuillasta, päätin siirtää ainakin osan salitreeneistä aamuun. Tilanne on minulle vieras, sillä vaikka aerobista treeniä kykenenkin tekemään aamuisin, ei varsinainen saliharjoittelu heti heräämisen jälkeen ole oikein koskaan ollut meikäläisen juttu. Jotta pystyisin treenaamaan kovaa, tuntuu kuin minun pitäisi ensin syödä koko päivä. Toisekseen tuntuu siltä, että hermosto ja aivot ovat muutenkin aamuisin vielä nukuksissa ja se viimeinen puristus jää uupumaan hommasta tyystin.


Voisinko vaan mennä nukkumaan?

 

Jotta treenaaminen pysyisi mielekkäänä, kannattaa kuulostella sekä kropan että pääkopan viestejä ja tuntemuksia. Siksi päätin säätää aamuisia salitreenejä sellaiseksi, että treenin tekeminen tuntuu itselleni luontevalta ja kropan aamuiseen olotilaan sopivalta. Sen sijaan, että treenaisin kovilla painoilla maksimivoimaa kuten yleensä iltaisin, treenaan pienemmillä painoilla useampaa liikettä peräjälkeen lyhyillä palautusajoilla, jolloin treeni on eräänlainen kombinaatio aerobisesta harjoittelusta ja salitreenistä. Tällä tavalla saan myös vaihtelua perinteiseen salitreeniini ja tiedä sitten, vaikka tuloksetkin parantuisivat tässä puolivahingossa.

Mutta kyllä se vaan ensimmäinen aamutreeni silti aika kankealta tuntui. Yleensä itselläni uuden rutiinin oppiminen ottaa ehkä muutaman viikon, joten eiköhän tämäkin tästä vielä riemuksi muutu.

Oletko sinä aamu- vai iltasali-ihminen?

 

Kommentit

kommenttia

3 kommenttia

  1. Mimosa says: Vastaa

    Iltasali ihminen. Mut kiinnostaa ihan mahdottomasti alkaa kulkea salilla aamuisin. Nyt on semmonen elämäntilanne että reenit ovat jääneet pois. Mietin just tuota aamu salia että pääsis taas liikuntaan kiinni.
    Mut mitä suuhun ennen aamu salia? Vettä, kahvia, jotain muuta?

    1. asinivaara says: Vastaa

      Mähän olen niin HC, että en syö ennen aamutreeniä. Pohjille creatiini, arginiini, glutamiini -shotti ja juomapulloon mukaan BCAA:ta, niin selviää!

  2. ailat says: Vastaa

    Mä käyn mieluummin aamulla, en nyt ihan järkkyaikaisin, pari tuntia heräämisestä. Illalla meidän salilla on ihan liikaa porukkaa ja jotenkin tottunut tuohon aamurytmiin, onpahan sitten heti päivän alussa hoidettu se treeni alta pois.